Week 3 alweer

18 juni 2022 - Solferino, Italië

Voor je het weet vliegt de tijd voorbij als je niks doet. En geloof me..   Paul en ik hebben het heel druk met niks doen 🤣🤣 Daarom even een samenvatting van de afgelopen week.

Afgelopen dinsdag zijn we uit Pula vertrokken na 5 heerlijke dagen. Wat een geweldige stad is het toch. De mensen zijn super vriendelijk, het eten heerlijk en de historie groot.

20220610_121348

Onder en door heel Pula lopen gangen en kelders welke in de romeinse tijd gebouwd zijn om de stad te verdedigen. Tegenwoordig worden die gangen en kelders door de lokale (wijn) boeren gebruikt om de voorraden op te slaan. Ze hoeven hier vrijwel niets voor te betalen of helemaal niets omdat het gemeengoed is.

20220612_171134

20220612_171153zero strase is 1 van die tunnels die nu wordt gebruikt als museum.

Maar zoals gezegd, dinsdag vertrokken uit Pula,  en via Slovenië  de EU weer "binnen gereden,"

20220614_111621

Op naar Italie . Het grappige is dat, zodra je grens over bent het landschap veranderd. Zo hebben ze in Slovenië heel veel conisch gevormde bomen.

20220614_112346 en deze zie je vrijwel niet in de andere landen.

Smiddags rond 16 uur zijn we aan gekomen in Soferino in Italie, ongeveer 12 kilometer van het gardameer. We verblijven hier in een oude vesting vlak bij het hoogste punt die gebruikt werd als uitkijkpost.

20220614_16173220220614_161734

Ook Soferino heeft een rijke historie, welke ook invloed heeft gehad op Nederland, en met name de gezondheidszorg. In 1859 was hier een bloedige veldslag en werden heel veel slachtoffers verzorgd. HENRIE DUNANT was 1 van de zorgverleners en organiseerde de hulp. Zo is het RODE KRUIS ontstaan.

20220617_194817(vond het wel een leuke toevalligheid dat we juist hier terecht zijn gekomen).

Na aankomst de 1e de beste gelegenheid gezocht om af te koelen want warm is het wel. Elke dag rond de 33 graden.

20220614_173512

Savonds uit eten... nou dat was wel een dingetje... ze spreken geen woord buiten de grens en over het algemeen zijn de mensen allerminst vriendelijk. (Misschien omdat wij naar niet de echt toeristische restaurants gaan). Bij binnen komst kregen we een QR code 😖 als menu....

Screenshot_20220614-200921_QR Scanner en dan.... bij het scannen... is alles in het Italiaans. Dus maar een beetje om me heen gekeken en besteld wat de buren hadden 🤣🤣🤣. Gelukkig pakte dit goed uit.

Woensdag zijn we het stadje Peschiera del garda gaan bezoeken en in de middag lekker naar het strand.

Savonds weer uit eten, maar ook hier was de kaart alleen in het Italiaans en sprak niemand de taal. Paul zou wel bestellen 😳😳 nou ... het was vreselijk 🤣🤣🤣 . Vieze palenta met kurkdroge paardenstoofvlees, ravioli met paarde gehakt

echt vreselijk.

20220615_210023

Donderdag zijn we naar een ander vestingstadje , Lazise , geweest... ook erg mooi maar pffff zo heet... dus smiddags snel weer naar het strand om te genieten

20220615_170304

IMG-20220616-WA0001

Vandaag zijn we naar Sirmione geweest op aanraden van Damien. 20220617_11104220220617_11422620220617_120319

20220617_122310

Een prachtig vestingstadje op een schiereiland, waar de oorsprong ligt van het Italieaanse ijs.

We zouden eigenlijk met de trein naar Venetie gaan maar zoals jullie misschien al zien op de foto loop ik met een knie band.

Mn been (knie) is flink ontstoken en 2x zo dik als normaal waardoor lopen pijnlijk en moeizaam is. Daarbij komt dat het vandaag 40 !!!! Graden was... en in de trein moet je een mondkapje op🥵🥵🥵🥵🥵🥵

Verder hebben Paul en ik besloten dat we gigantische cultuurbarbaren zijn en we het liefst op het strand liggen met een boek, een drankje, en verkoelend water 😄😄😄

Morgen dus echt een dag niks en alleen maar strand en zondag gaan we opweg naar l'Estartit in Spanje

1. Peter:
    18 juni 2022
    Goeie morgen Paul en Joyce jullie genieten van de prachtige omgeving jammer dat je niet naar Venetië kon en dan met de trein misschien door de heuvels lijk mij mooi ook zonder van de paarde stoofvlees Joyce heel veel sterkte en geniet verder van de vakantie ik bewaard de reisverhalen vindt ik leuk
  2. Gina:
    18 juni 2022
    Aaahh Sirmione is zo mooi!!! Ik had nog zo’n lekker restaurant vlakbij Peschiera! En ga bij L’estertat bij de Bodega eten (vlak naast Las Dunas)
  3. Karin:
    18 juni 2022
    Jij verwijt de locale bevolking dat ze geen buitenlands spreken? Typisch Nederlandse redenering.🤣🤣 Maar deze anti-op-vakantie- muts geniet van je verhalen. Vind de historie juist leuk. Nog heel veel plezier samen. Blijf schrijven.
  4. Joyce:
    18 juni 2022
    Nou ik vind het meer een gebrek aan de opvoeding dat ze nog niet een woord engels spreken. Wij proberen ons natuurlijk aan te passen maar mn Italiaans is niet zo goed 🤣🤣